lainvalmistelu läpivalaistuna

Hakutila:

Asiakirja: TEM027:00/2025 - Finanssiala ry; lausunto

Dokumentit

2.3.20259.3.16.3.23.3.30.3.6.4.13.4.20.4.2025
Hankkeen aloitusLausuntokierroksen lausunnotLausuntokierroksen muut asiakirjat
21 asiakirjaa
TEM027:00/2025
Laatija: Finanssiala ry

Finanssiala ry; lausunto

Teksti voi olla koneellisesti luettu.

Lausuntopalvelu.fi 1/4

Finanssiala ry

Lausunto

22.04.2025

Asia: VN/4271/2025

Lausuntopyyntö: Tilinpäätöstietojen digitaalista rekisteröimistä koskevan lainsäädännön valmistelussa huomioonotettavat seikat

Taustamuistioon perustuvat oikeudelliset- ja tarkoituksenmukaisuuskysymykset

Lausunnonantaja on

samaa mieltä

Lausunnonantaja on eri mieltä seuraavasta syystä:

Finanssiala ry (FA) on samaa mieltä, mutta toteaa kuitenkin, että olisi hyvä selkiyttää myös minkälaiseen lopulliseen tavoitteeseen ja kuinka tarkkaan digitaaliseen XBRL-merkitsemiseen sääntelyllä pyritään.

Lausunnonantaja on

samaa mieltä

Lausunnonantaja on eri mieltä seuraavasta syystä:

Lausunnonantaja on

samaa mieltä

Lausunnonantaja on eri mieltä seuraavasta syystä:

FA kannattaa esitettyä erillistä selvitystä kestävyysraportointiyrityksiin kuulumattomien luottolaitosten ja vakuutusyhtiöiden sekä yksityisten eläkelaitosten (eläkekassat, eläkesäätiöt ja työeläkevakuutusyhtiöt) tilinpäätöstietojen ilmoittamisesta sähköisesti koska näiden finanssialan yhtiöiden tilinpäätössääntely, kuten esim. tuloslaskelma- ja tasekaavat, perustuu tilinpäätösdirektiivin lisäksi alan erityissääntelyyn (omiin direktiiveihin mm. Pankkidirektiivi 86/635/ETY, vakuutusyhtiödirektiivi 91/674/ETY, kansalliset tilinpäätösasetukset, Finanssivalvonnan määräykset ja ohjeet kirjanpidosta, tilinpäätöksestä ja toimintakertomuksesta valvottavilleen).

FA ehdottaa, että luottolaitoksille ja vakuutusyhtiöille esitettyyn erilliseen tarkasteluun tulisi ottaa mukaan myös kestävyysraportointiyrityksiin kuulumattomien sijoituspalveluyritysten sekä

Lausuntopalvelu.fi 2/4

rahastoyhtiöiden ja vaihtoehtorahastojen hoitajien digitaalisen tilinpäätöksen tarkastelu. Esimerkiksi sijoituspalveluyritysten tilinpäätössääntely perustuu pitkälti luottolaitosten tilinpäätössääntelyyn.

FA pyytää myös huomioimaan erikseen kyseisten finanssialan yhtiöiden sivuliikkeet, jotka raportoivat kaupparekisteriin koko ulkomaisen yhtiön tilinpäätöksen. Suomalaisesta sivuliikkeestä ei yksinään tuoteta erillistä raportoitavaa tilinpäätöstä.

Lausunnonantaja on

samaa mieltä

Lausunnonantaja on eri mieltä seuraavasta syystä:

Lausunnonantaja on

samaa mieltä

Lausunnonantaja on eri mieltä seuraavasta syystä:

Lausunnonantaja on

samaa mieltä

Lausunnonantaja on eri mieltä seuraavasta syystä:

FA on samaa mieltä mutta tuo samalla esiin, että vastaava pelkkä kululajipohjainen esittäminen ei välttämättä ole sallittu myöskään finanssialan yhtiöille annetuissa tilinpäätöskaavoissa.

Lausunnonantaja on

samaa mieltä

Lausunnonantaja on eri mieltä seuraavasta syystä:

FA on samaa mieltä mutta tuo esiin, että ehdotuksessa digitaalisen tilinpäätöksen asema pysyisi epävirallisena, jolloin tavoite vähemmästä hallintotaakasta ei siten toteutuisi vaan työn määrä lisääntyy, kun tilinpäätös tulee tehdä kahdella tavalla. FA:n mukaan pyrkimyksenä tulisi lopulta olla yksi tilinpäätös.

Virkavalmistelussa alustavasti hahmotellut säännösluonnokset

Lausunnonantajan mahdolliset huomiot säännösluonnoksesta:

Lausunnonantajan mahdolliset huomiot säännösluonnoksesta:

Lausuntopalvelu.fi 3/4

FA:n mukaan säännöksissä on hyvä huomioida erikseen myös pankkien ja vakuutusyhtiöiden sivuliikkeet, jotka raportoivat kaupparekisteriin koko ulkomaisen yhtiön tilinpäätöksen. Suomalaisesta sivuliikkeestä yksinään ei tuoteta erillistä raportoitavaa tilinpäätöstä.

Myös ns. normaaliyhtiöiden (muiden kuin pankkien ja vakuutusyhtiöiden) toimiessa sivuliikemallissa sivuliike on velvollinen raportoimaan kaupparekisteriin koko ulkomaisen yhtiön tilinpäätöksen.

Tämä asia olisi myös tärkeä huomioida erikseen lainsäädännössä – mahdollisimman yhdenmukaisesti/harmonisoidusti EU:n sisällä, jotta yhtiötä ei koskisi erilaiset iXBRL raportointisäännöt/taksonomiat kussakin pää/sivuliikevaltiossa.

Lausunnonantajan mahdolliset huomiot säännösluonnoksesta:

Lausunnonantajan mahdolliset huomiot säännösluonnoksesta:

Lausunnonantajan mahdolliset huomiot säännösluonnoksesta:

Aikataululliset ja muut kysymykset tarpeellisista käytännön toimista

Lausunnonantaja on

eri mieltä

Lausunnonantaja on eri mieltä seuraavasta syystä:

Vaikka siirtyminen sähköiseen ilmoittamiseen on hyvä ja kannustettava asia, mutta aikataulu vaikuttaa FA:n mielestä liian kireältä. Porrastetumpi aloitus olisi suotavampi, jotta muutokset eivät koske kaikkia tahoja yhtä aikaa, koska tarvittavien resurssien arvioiminen ja varaaminen etukäteen tulee olemaan haastavaa, jos esim. kaikki tilintarkastuksen piirissä olevat yhtiöt siirtyvät sähköiseen raportointiin yhtä aikaa. Myös kustannuksien voi olettaa kasvavan varsinkin käyttöönottovuonna, vaikka ilmoittaminen voitaisiinkin tehdä ilmaisen käyttöliittymän kautta.

Toteutuessaan siirtyminen tulee lisäämään yritysten taloushallinnon investointeja. Samaan aikaan sääntelyssä on tulossa ViDA-direktiiviin sisältyvä reaaliaikainen raportointi Euroopan sisäisissä b-tob-liiketoimissa. Suomalaiset yritykset tulevat tekemään siten useampia pakollisia ohjelmistopäivityksiä tulevina vuosina.

Lausunnonantaja on

samaa mieltä

Lausunnonantaja on eri mieltä seuraavasta syystä:

Lausuntopalvelu.fi 4/4

Kirjoita vastaus alle.

PRH:n tulisi mahdollistaa tilinpäätösten (ESEF tai muu sähköinen formaatti) ilmoittamisessa, että myös hypoteekkiyhdistys-muotoisen yrityksen sähköinen ilmoittaminen olisi mahdollista.

Finanssiala ry

Veli-Matti Mattila

Rehn Teija Finanssiala ry

Turun yliopiston logo
TURUN YLIOPISTO
Oikeustieteellinen tiedekunta
Tutkimuksen IT
TwitterBlog