HE 101/2024 vp YmV 23.10.2024 oikeusministeriö Asiantuntijalausunto
Lausunto 15.10.2024
Yksityisoikeus- ja oikeudenhoito-osasto Lsn Jari Salila
Postiosoite Käyntiosoite Puhelin Faksi S-posti, internet
Postadress Besöksadress Telefon Fax E-post, internet
Oikeusministeriö Meritullinkatu 10 0295 16001 09 160 67730 kirjaamo.om@gov.fi
PL 25 00170 Helsinki Internat. Internat. www.oikeusministerio.fi
FI-00023 Valtioneuvosto Finland +358 295 16001 +358 9 160 67730 www.justitieministeriet.fi
Finland
Eduskunnan ympäristövaliokunnalle
Oikeusministeriön lausunto lakialoitteesta 21/2024 vp laiksi rakentamislain 180 §:n
muuttamisesta
Ympäristövaliokunta on pyytänyt oikeusministeriöltä lausuntoa otsikossa mainitussa
asiassa, jonka käsittelyn ympäristövaliokunta on yhdistänyt valiokunnassa vireillä olevaan asiaan HE 101/2024 vp. Oikeusministeriö esittää lausuntonaan kunnioittavasti
seuraavan.
Lakialoitteessa esitetään yhdistysten valitusoikeutta poikkeamisluvasta sekä rakentamisluvasta suunnittelutarvealueelle sijoittuvan rakennuspaikan osalta rajattavaksi vain
sellaisiin hankkeisiin, joihin sovelletaan ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annettua lakia. Lakialoitteen tarkoitus on rajata yhdistysten valitusoikeuden ulkopuolelle
esimerkiksi yksittäiset pientalohankkeet, joilla on käytännössä korkeintaan vähäisiä
vaikutuksia luonto- tai ympäristöarvoihin. Lakialoitteen tavoitteena on ehdotuksen perusteluiden mukaan sujuvoittaa erityisesti pientalorakentamista.
Oikeusministeriön arvion mukaan ehdotus muuttaisi sääntelyä perustuslain 20 §:n 2
momentin (”Julkisen vallan on pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus terveelliseen ympäristöön sekä mahdollisuus vaikuttaa elinympäristöään koskevaan päätöksentekoon.”) ja 14 §:n 4 momentin (”Julkisen vallan tehtävänä on edistää yksilön mahdollisuuksia osallistua yhteiskunnalliseen toimintaan ja vaikuttaa häntä itseään koskevaan
päätöksentekoon.”) säännösten näkökulmasta vastakkaiseen suuntaan.
2(3)
2
Lakiehdotuksen perusteluiden valossa epäselväksi jää, kuinka laajasta ja ongelmallisesta ilmiöstä on kysymys, vaikka perusteluissa todetaankin päätöksistä tehtyjen valitusten aiheuttaneen kohtuutonta haittaa ja viivästymistä hankkeiden asianosaisille. Oikeusministeriön tiedossa ei ole, että kansalaisjärjestöjen muutoksenhakemukset olisivat merkittävästi vaikuttaneet yksittäisten pientalohankkeiden lupa-asioita koskevien
päätösten lainvoimaistumiseen. Epäselväksi jää myös se, vaikuttaisiko valitusoikeuden kaventaminen päätöksen täytäntöönpanon nopeutumiseen toivotulla tavalla.
Voimassaolevassa rakentamislain 180 §:n 7 kohdan mukaan valitusoikeus on ”toimialueellaan sellaisella rekisteröidyllä yhteisöllä, jonka toimialaan kuuluu luonnon- tai
ympäristönsuojelun edistäminen tai kulttuuriperinnön vaaliminen taikka elinympäristön
laatuun muutoin vaikuttaminen;”. Lakiin lisättäväksi ehdotetun uuden 180 §:n 2 momentin mukaan valitusoikeus on ”toimialueellaan rekisteröidyllä yhteisöllä ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain 3 §:ssä säädetyn soveltamisalan puitteissa.” Voimassaolevaan lakiin sisältyvän rajauksen puuttuessa periaatteessa millä
tahansa rekisteröidyllä yhteisöllä – tarkoituksestaan riippumatta – olisi säännöksen
mukaan valitusoikeus lainkohdassa tarkoitettuihin ratkaisuihin, jotka sijoittuvat yhteisön toimialueelle.
Esityksen perusteluiden mukaan valitusoikeus on tarkoitettu rajata hankkeisiin ”joihin
sovelletaan ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annettua lakia eli joilla voi olla
merkittäviä ympäristövaikutuksia.” Tavoitteena oleva oikeustila ilmenee säännösehdotuksen perusteluista, mutta ei itse säännöksestä, joka on kirjoitettu monitulkintaiseen
muotoon ”Edellä mainittujen lisäksi valitusoikeus on toimialueellaan rekisteröidyllä yhteisöllä ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain 3 §:ssä säädetyn soveltamisalan puitteissa.”
Lakialoitteessa viitataan osallistumis- ja muutoksenhakuoikeuksia koskevaan Århusin
sopimukseen. Sopimuksen 6 artiklan 1 kohdan b alakohdassa osallistumisoikeus on
kytketty merkittäviä ympäristövaikutuksia omaaviin hankkeisiin, jättäen kuitenkin jäsenvaltioiden harkintavaltaan näitä koskevat rajaukset. Niin ikään sopimuksen 9 artiklassa turvattu muutoksenhakuoikeus rajautuu ympäristövaikutuksia omaaviin hankkeisiin, ja joita koskee samainen kansallisen harkintavallan piiriin kuuluva kynnys. Ehdotuksessa merkittävien ympäristövaikutusten kynnys paikannetaan ympäristövaikutusten arviointimenettelyn piiriin kuuluviin hankkeisiin. Oikeusministeriö toteaa, että tämä
3(3)
3
sopimuksen näkökulmasta sinänsä täysin mahdollinen rajaus asettuu verraten korkealle vaikkapa suhteessa ympäristönsuojelulain ennakkovalvonnan piiriin kuuluviin
hankkeisiin nähden.