lainvalmistelu läpivalaistuna

Hakutila:

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi rakentamislain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi

Dokumentit

1.12.20231.1.20241.2.1.3.1.4.1.5.1.6.1.7.1.8.1.9.1.10.1.11.1.12.2024
Hankkeen aloitusLausuntokierroksen lausunnotLausuntokierroksen muut asiakirjatLakialoitteetHallituksen esityksetAsiantuntijalausunnotValiokunta-asiakirjatEduskuntakeskustelutEduskunnan vastauksetLakipäätökset
445 asiakirjaa (joista 2 päivämäärätöntä)
Valiokunta: Ympäristövaliokunta

HE 101/2024 vp YmV 23.10.2024 oikeusministeriö Asiantuntijalausunto

Lausunto 15.10.2024

Yksityisoikeus- ja oikeudenhoito-osasto Lsn Jari Salila

Postiosoite Käyntiosoite Puhelin Faksi S-posti, internet

Postadress Besöksadress Telefon Fax E-post, internet

Oikeusministeriö Meritullinkatu 10 0295 16001 09 160 67730 kirjaamo.om@gov.fi

PL 25 00170 Helsinki Internat. Internat. www.oikeusministerio.fi

FI-00023 Valtioneuvosto Finland +358 295 16001 +358 9 160 67730 www.justitieministeriet.fi

Finland

Eduskunnan ympäristövaliokunnalle

Oikeusministeriön lausunto lakialoitteesta 21/2024 vp laiksi rakentamislain 180 §:n

muuttamisesta

Ympäristövaliokunta on pyytänyt oikeusministeriöltä lausuntoa otsikossa mainitussa

asiassa, jonka käsittelyn ympäristövaliokunta on yhdistänyt valiokunnassa vireillä olevaan asiaan HE 101/2024 vp. Oikeusministeriö esittää lausuntonaan kunnioittavasti

seuraavan.

Lakialoitteessa esitetään yhdistysten valitusoikeutta poikkeamisluvasta sekä rakentamisluvasta suunnittelutarvealueelle sijoittuvan rakennuspaikan osalta rajattavaksi vain

sellaisiin hankkeisiin, joihin sovelletaan ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annettua lakia. Lakialoitteen tarkoitus on rajata yhdistysten valitusoikeuden ulkopuolelle

esimerkiksi yksittäiset pientalohankkeet, joilla on käytännössä korkeintaan vähäisiä

vaikutuksia luonto- tai ympäristöarvoihin. Lakialoitteen tavoitteena on ehdotuksen perusteluiden mukaan sujuvoittaa erityisesti pientalorakentamista.

Oikeusministeriön arvion mukaan ehdotus muuttaisi sääntelyä perustuslain 20 §:n 2

momentin (”Julkisen vallan on pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus terveelliseen ympäristöön sekä mahdollisuus vaikuttaa elinympäristöään koskevaan päätöksentekoon.”) ja 14 §:n 4 momentin (”Julkisen vallan tehtävänä on edistää yksilön mahdollisuuksia osallistua yhteiskunnalliseen toimintaan ja vaikuttaa häntä itseään koskevaan

päätöksentekoon.”) säännösten näkökulmasta vastakkaiseen suuntaan.

2(3)

2

Lakiehdotuksen perusteluiden valossa epäselväksi jää, kuinka laajasta ja ongelmallisesta ilmiöstä on kysymys, vaikka perusteluissa todetaankin päätöksistä tehtyjen valitusten aiheuttaneen kohtuutonta haittaa ja viivästymistä hankkeiden asianosaisille. Oikeusministeriön tiedossa ei ole, että kansalaisjärjestöjen muutoksenhakemukset olisivat merkittävästi vaikuttaneet yksittäisten pientalohankkeiden lupa-asioita koskevien

päätösten lainvoimaistumiseen. Epäselväksi jää myös se, vaikuttaisiko valitusoikeuden kaventaminen päätöksen täytäntöönpanon nopeutumiseen toivotulla tavalla.

Voimassaolevassa rakentamislain 180 §:n 7 kohdan mukaan valitusoikeus on ”toimialueellaan sellaisella rekisteröidyllä yhteisöllä, jonka toimialaan kuuluu luonnon- tai

ympäristönsuojelun edistäminen tai kulttuuriperinnön vaaliminen taikka elinympäristön

laatuun muutoin vaikuttaminen;”. Lakiin lisättäväksi ehdotetun uuden 180 §:n 2 momentin mukaan valitusoikeus on ”toimialueellaan rekisteröidyllä yhteisöllä ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain 3 §:ssä säädetyn soveltamisalan puitteissa.” Voimassaolevaan lakiin sisältyvän rajauksen puuttuessa periaatteessa millä

tahansa rekisteröidyllä yhteisöllä – tarkoituksestaan riippumatta – olisi säännöksen

mukaan valitusoikeus lainkohdassa tarkoitettuihin ratkaisuihin, jotka sijoittuvat yhteisön toimialueelle.

Esityksen perusteluiden mukaan valitusoikeus on tarkoitettu rajata hankkeisiin ”joihin

sovelletaan ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annettua lakia eli joilla voi olla

merkittäviä ympäristövaikutuksia.” Tavoitteena oleva oikeustila ilmenee säännösehdotuksen perusteluista, mutta ei itse säännöksestä, joka on kirjoitettu monitulkintaiseen

muotoon ”Edellä mainittujen lisäksi valitusoikeus on toimialueellaan rekisteröidyllä yhteisöllä ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain 3 §:ssä säädetyn soveltamisalan puitteissa.”

Lakialoitteessa viitataan osallistumis- ja muutoksenhakuoikeuksia koskevaan Århusin

sopimukseen. Sopimuksen 6 artiklan 1 kohdan b alakohdassa osallistumisoikeus on

kytketty merkittäviä ympäristövaikutuksia omaaviin hankkeisiin, jättäen kuitenkin jäsenvaltioiden harkintavaltaan näitä koskevat rajaukset. Niin ikään sopimuksen 9 artiklassa turvattu muutoksenhakuoikeus rajautuu ympäristövaikutuksia omaaviin hankkeisiin, ja joita koskee samainen kansallisen harkintavallan piiriin kuuluva kynnys. Ehdotuksessa merkittävien ympäristövaikutusten kynnys paikannetaan ympäristövaikutusten arviointimenettelyn piiriin kuuluviin hankkeisiin. Oikeusministeriö toteaa, että tämä

3(3)

3

sopimuksen näkökulmasta sinänsä täysin mahdollinen rajaus asettuu verraten korkealle vaikkapa suhteessa ympäristönsuojelulain ennakkovalvonnan piiriin kuuluviin

hankkeisiin nähden.

Turun yliopiston logo
TURUN YLIOPISTO
Oikeustieteellinen tiedekunta
Tutkimuksen IT
TwitterBlog