lainvalmistelu läpivalaistuna

Hakutila:

Hallituksen esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi vuodelle 2021

Dokumentit

1.2.20201.3.1.4.1.5.1.6.1.7.1.8.1.9.1.10.1.11.1.12.2020
Hankkeen aloitusHallituksen esityksetAsiantuntijalausunnotValiokunta-asiakirjatEduskuntakeskustelutEduskunnan vastauksetLakipäätökset
864 asiakirjaa (joista 1 päivämäärätön)
Valiokunta: Valtiovarainvaliokunta

HE 146/2020 vp VaV 23.10.2020 tutkimusohjaaja Tero Kuusi, Elinkeinoelämän tutkimuslaitos ETLA Asiantuntijalausunto

Tero Kuusi, tutkimusjohtaja, ETLA

Asia: HE 146/2020 vp / Asiantuntijapyyntö Valtiovarainvaliokunta: Hallituksen esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi

vuodelle 2021

Valtiovarainvaliokunta toivoo lausuntoja erityisesti julkisen talouden kestävyydestä keskipitkällä ja

pitkällä aikavälillä sekä tehokkaimmista elvytyskeinoista kasvun aikaansaamiseksi ja työllisyyden

parantamiseksi. elinkeinoelämän toimintaympäristön näkökulmasta.

Tausta

Suomi on selviämässä koronakriisin ensivaiheesta ennakoitua vähemmällä ja kriisin aikana tehty

elvytyspolitiikka on ollut pääsääntöisesti kasvun edellytyksiä tukevaa. Jatkossa pandemian hoidon

hybridistrategian toimivuus on varmistettava, ettei elvytykseen tarvitse turvautua viruksen uuden

aallon uhatessa.

Kriisin jäljet julkisessa taloudessa ovat joka tapauksessa pitkät. Alijäämää jää julkiseen talouteen

jopa vuosikymmeneksi, ja sen sulattamista vaikeuttavat ikääntymisen mukanaan tuomat

menopaineet sekä EU:n budjetin ja elvytyspaketin maksut. Ilman ennakoitua nopeampaa

talouskasvua tai miljardien eurojen julkisen talouden sopeutusta velka jatkaa kasvuaan vielä 2030luvulla. Myös laina- ja takausvastuiden lisääntyminen on kasvattanut piilevää velkaa, joka voi

realisoitua maksettavaksi lähivuosina.

On tärkeää palauttaa finanssipolitiikan linja vastuulliseksi. Enää ei ole varaa samaan nousukauden

elvytykseen, mitä edellisellä hallituskaudella ja nykyisen kauden alussa noudatettiin.

On selvää, että nopeampi talouskasvu olisi sopeutusta mieluisampi ratkaisu julkisen talouden

kestävyyden turvaamiseksi. Pitkäaikainen talouskasvu vaatii kuitenkin pitkäjänteistä tuottavuuden

kehitystyötä, joka syntyy osaamisesta ja tuotantorakennetta uudistavien teknologioiden

kehittämisestä ja hyödyntämisestä. Taloutta uudistavat investoinnit ovat Suomessa olleet pitkään

kilpailijamaita alhaisemmat. Ilman merkittäviä uusia toimia vuosikymmenen jatkunut ja viime

vuosina pahentunut investointilama jatkuu (Kuvio 1). Tilastokeskuksen sektoritilinpidon mukaan

2010-luvulla jalostuksen alan yritykset ovat investoineet Suomeen 3,5 miljardia euroa vähemmän

kuin mitä pääoma on kulunut.

Kuvio 1. Tuotannollisten eli kone- ja laite- sekä aineettomien investointien määrä suhteessa talouden kokoon.

Heikosta tuottavuuskasvusta on tullut Suomen kansantalouden suurin ongelma. Lisäksi työikäisen

väestön määrä on kääntynyt pysyvästi laskuun. Näiden talouskasvun jarrujen poistaminen

edellyttää investointeja tukevaa politiikkaa, työperäistä maahanmuuttoa ja työllisyysasteen nostoa.

Julkisen talouden kestävyys keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä Jotta julkinen talous saadaan tasapainoon tulevina vuosina, sopeutustarve on suuri.

Laiminlyönteihin ei ole enää tulevalla nousukaudella varaa. Mitä vähemmän saadaan aikaiseksi

kasvua nopeuttavia toimia, sitä enemmän on sopeutettava.

Etlan arvioiden mukaan (Taulukko 1) nykyisen talouspolitiikan vallitessa julkisen talouden

velkasuhde jatkaa kasvuaan lähivuosina ja velkasuhde yltää 73.7 prosenttiin vuonna 2022.

Julkisyhteisöjen rahoitusalijäämä säilyy korkeana. Vielä vuonna 2022 sen ennustetaan olevan 4.4

prosenttia kokonaistuotannon arvosta. Luvut ovat hyvin samansuuntaisia valtiovarainministeriön

laskelmien kanssa.

Taulukko 1. Etlan arvio julkisen talouden tasapainosta ja EDP-velasta vuosina 2020–2022, %

bruttokansantuotteesta.

2020 2021 2022

Julkisyhteisöjen

rahoitusjäämä -7.8 -5 -4.4

Julkisyhteisöjen

EDP-velka 70.7 72.6 73.7

Myös vuosien 2023–2024 osalta Etlan näkemys on, että julkisen talouden rahoitusasema ei

merkittävästi parane nykyisellä talouspolitiikalla. Vaikka koronan vaikutus vähitellen poistuu,

rahoitusasemaa tulee edelleen heikentämään väestörakenteen muutos ja siitä juontuva

palvelutarpeen kasvu, sekä päätösperäisinä toimina edelleen Rinne-Marinin hallituksen

hallitusohjelman menolisäykset.

Työllisyyden kohentaminen on paras tapa kestävyysvajeen sulattamiseen. Hallitus ei voi työpaikkoja

luoda, joten sen täytyy luoda olosuhteet, joissa yritykset työllistävät ja työnteko on aina kannattavaa

esimerkiksi kehittämällä työnhaun tukea, työttömyysturvaa ja työkyvyttömyyteen liittyvää

etuusjärjestelmää.

Rahoitustarpeiden hoitaminen työn verotuksen tai yritysverotuksen kiristyksillä sen sijaan

heikentäisi mahdollisuuksia työllisyystavoitteiden saavuttamiseen. Kestävyysvajeen kannalta

olennaista on myös saada julkisen sektorin tuottavuuskehitystä nopeutettua ja palvelutarpeen

kasvua hidastettua. Sote-uudistus on menossa tältä osin väärään suuntaan. Kustannusten hillinnän

sijaan soteuudistus uusine maakuntaveroineen nostaa veronkorotuspaineita. Veronkorotusten

sijaan meillä on kuitenkin tarvetta yrittämisen verotuksen alentamiseen talouskasvun

nopeuttamiseksi.

Etla ei ole koronakriisin alkamisen jälkeen päivittänyt kestävyysvajelaskelmaa, mutta rakenteellisen

alijäämän kasvu on suurentanut kestävyysvajetta. Joka tapauksessa on selvää, että julkisen talouden

kurssin muuttaminen vaatii merkittäviä toimia, joiden mittaluokkaa valtiovarainministeriö (VM

2020) arvioi hyvin. Pelkästään velan määrän vakauttaminen suhteessa talouden kokoon 2020-luvun

aikana edellyttäisi julkisen talouden vahvistamista noin 5 miljardilla eurolla eli noin 2 prosentilla

suhteessa bkt:hen. Tällöin velkasuhteen kasvu pysähtyisi keskipitkällä aikavälillä noin 75 prosentin

tuntumaan. Velkasuhteen painaminen takaisin 60 prosentin tasolle kohtuullisessa ajassa,

esimerkiksi vuoteen 2035 mennessä, vaatisi puolestaan noin 4,3 prosentin sopeutusta suhteessa

bkt:hen. Se on runsaat 11 mrd. euroa. Lisäksi Suomella on merkittävästi piilevää velkaa ehdollisista

takaus- ja pääomavastuista. Takausvastuut olivat EU-maiden suurimmat jo ennen pandemiaa

(Valtioneuvosto, 2020). Suomi lisäsi pelkästään vuoden neljännessä lisätalousarviossa näitä vastuita

12 mrd. euroa.

Tehokkaimmat elvytyskeinot kasvun aikaansaamiseksi

Tänä vuonna elvytetään lisäbudjeteilla syystä, ja tukitoimet ovat olleet pääosin onnistuneita.

Olennaista nyt on estää talouskasvun edellytysten pitkäaikainen heikkeneminen (ks. esim. Jordà

ym., 2020). Yritysten konkurssiaalto ja massatyöttömyys voisivat alentaa talouden

tuotantokapasiteettia pitkäksi aikaa (Portes, 2020). Ongelmien välittyminen rahoitusjärjestelmään

voisi tuottaa häiriöitä yritysten ja kotitalouksien luotonsaantiin. Myös elvytyksen ja tukitoimien riskit

ovat pienet Euroopan keskuspankin rahapolitiikan ansiosta.

Ensi vuonna on odotettavissa kansainvälisen kysynnän elpymistä, koska koronan kanssa opitaan

elämään ja rokotteen ennustetaan valmistuvan. On erittäin tärkeää, että Suomi pääsee mukaan

tähän kysynnän kasvuun, sillä elvytystä ei voi enää jatkaa suuren velkaantumisen vuoksi. Siksi

kilpailukyky pitää palauttaa.

Ennusteet kilpailukyvystä ensi vuodelle ovat huolestuttavia. Tämän vuoden

kustannuskilpailukyvystä ei vielä ole tilastotietoa tai näyttöä. Sekä Etlan että Suomen Pankin

ennusteet viittaavat kilpailukyvyn heikkenevän ensi vuonna, ellei paikallista sopimista oteta laajassa

mitassa käyttöön.

Hallitus pyrkii tukemaan ensi vuoden talouskasvua työllisyystoimilla ja talouskasvun edellytysten

vahvistamisella. Päätetyt työllisyystoimet eivät kuitenkaan ehdi vaikuttaa ensi vuonna. Niitä on

myös toistaiseksi tehty niin vähän, että ne eivät paranna työllisyyttä pitkälläkään aikavälillä. Julkisen

talouden näkökulmasta toimissa on myös merkittävänä ongelmana, että ne tehdään julkista

alijäämää kasvattamalla. Toistaiseksi nykyisen hallituksen rakenteelliset toimenpiteet

nettomääräisesti heikentävät työllisyyttä.

Talouskasvun edellytyksiä pyritään hallituksen esityksessä parantamaan palkkamaltilla sekä

investointiympäristön ja osaamisen kehittämisellä.

Osaamista kehitetään esimerkiksi oppivelvollisuusiän korottamisella, joskin sekin vaikuttaa vasta

pitkällä aikavälillä. Palkkamalttiin hallitus ei pysty suoraan vaikuttamaan, eikä se pyri siihen

epäsuorastikaan, koska talousarvioehdotuksessa ei ole tuloveron kevennyksiä, jotka olisivat

johtaneet pienempiin palkankorotusvaatimuksiin ensi vuoden syksyllä käytävissä neuvotteluissa tai

helpottaisivat tulevana talvena olemassa olevien työehtosopimusten avaamista.

Investointiympäristöä kehitetään 43 miljoonalla eurolla, mikä koostuu sähköveron alennuksesta ja

muista veromuutoksista. Summa on niin pieni, ettei se vaikuta kilpailukykyyn.

Suomessa onkin edelleen tarvetta yrittämisen verotuksen alentamiseen talouskasvun

nopeuttamiseksi. Kasvua edistämään tarvittaisiin nykyistä vahvempaa innovaatiopolitiikkaa, joka

mahdollistaa tutkimus- ja kehitysinvestoinnit ja korkean lisäarvon työpaikkojen säilymisen. Etenkin

kannustimia tutkimus- ja tuotekehitykseen sekä kone- ja laiteinvestointeihin on parannettava. Myös

asiantuntijoiden maahanmuuttoa on edistettävä määräaikaista verotukea laajentamalla.

Tällä hetkellä hallituksen toimenpiteitä jää liikaa jatkovalmisteluun. Onneksi kuitenkin hallitus on

luvannut tehdä enemmän tulevaisuudessa, kuten

o tehdä omia toimia, jos työmarkkinajärjestöt eivät onnistu löytämään yli 55-vuotiaille

työn tarjontaa lisääviä uudistuksia

o vahvistaa syksyllä annettavalla selonteolla tutkimus- ja kehitystoiminnan edellytyksiä

o ehdottaa lisää uudistuksia kevään kehysriihessä

o toteuttaa uusia toimenpiteitä tai turvautumaan ns. sopeutustoimiin, jos

valmisteltavat rakenteelliset uudistukset ja kasvua vauhdittavat uudistukset eivät

riitä vahvistamaan julkista taloutta tavoitellusti.

Näitä toimia ei saisi missään tapauksessa haudata työryhmiin, vaan päästä nopeasti

toimeenpanoon. Viimeistään kehysriihessä olisi päätettävä ensi vuonna käyttöön otettavista

lisätoimista, jotka nostavat työllisyysastetta. Toimet eivät saa aiheuttaa merkittäviä

lisäkustannuksia julkiselle taloudelle.

Sen sijaan veronkorotuksia tulisi välttää ja yleisenä sääntönä olisi perusteltua panostaa julkisen

talouden menojen sopeuttamiseen verokorotusten sijasta sitten, kun suhdanne on kääntynyt

nousukaudelle. Veronkorotusten negatiiviset vaikutukset kasvuun ovat tyypillisesti

menoleikkausten vaikutuksia suuremmat nousukaudella (Keränen ja Kuusi, 2016). Silloin julkisen

kysynnän syrjäytysvaikutus on suurempi. Lisäksi veronkorotusten kielteiset vaikutukset korostuvat

valmiiksi kireän verotuksen maassa, jossa veroilla rahoitettujen menolisäysten myönteiset

vaikutukset törmäävät laskevaan rajatuottoon: mitä enemmän panostuksia julkiseen talouteen on

jo tehty, sitä vaikeammaksi tulee löytää suuren yhteiskunnallisen tuoton tarjoavia menokohteita.

Mahdollisuuksia veronkorotuksiin on vain ympäristö-, arvonlisä- ja kiinteistöverotuksessa. Jos

veronkiristyksiin on turvauduttava, näitä veroja voidaan korottaa aluksi alijäämän umpeen

kuromiseksi ja myöhemmin haitallisempien verojen madaltamiseksi.

Julkisen talouden sopeuttamisen kannalta keskeisin hanke on SOTE-uudistus. Sosiaali- ja

terveyspalvelujen kustannukset ovat niin merkittävät ja ikääntymisen tuomat kustannuspaineet niin

suuret, että sote-uudistusta ei saa tehdä ilman tuottavuutta parantavia ja kustannuksia säästäviä

elementtejä. Hallitus ei ottanut huomioon lausuntokierroksella esiin nostettua ristiriitaa

uudistuksen tavoitteiden ja esitettyjen keinojen välillä. Viime kädessä ristiriita palvelujen

parantamisen ja kustannusten hillitsemisen välillä voidaan ratkaista tuottavuutta kasvattamalla.

Sote ei kuitenkaan enää tavoittele tuottajien välistä kilpailua, jolloin keskeinen tuottavuuden

parantamisväline jää pois käytöstä. Tällöin hankkeen keskeinen tavoite vaarantuu ja vastuu

menojen kasvun rajoittamisesta siirtyy valtiolle, joka joutuu vuosittain päättämään siitä, kuinka

suuri rahoitus tarvitaan palveluihin. Valtion kyky arvioida ja ohjata näin laajan kokonaisuuden

tuottavuutta on kuitenkin hyvin rajallinen ja suuria panostuksia toiminnan ohjaamiseen, mm.

tuottavuusmittareihin, tarvitaan. Hallituksen lupaaman epärealistisen perusterveydenhuollon

hoitotakuun rahoitukseen on tarkoitus käyttää elvytysrahaa. Tämä tarkoittaa käytännössä

rakenteellisen ongelman ratkaisuyritystä lisäämällä julkista velkaa.

Kirjallisuutta

Jordà, Ò., Singh, S. R. ja Taylor, A. M. (2020). Longer-Run Economic Consequences of Pandemics. Covid

Economics: Vetted and Real-Time Papers 1 (April 3): 1–15

Keränen, H. ja Kuusi, T. (2016). The EU’s Fiscal Targets and Their Economic Impact in Finland. Etla Working

Papers 33. Talouspolitiikan arviointineuvoston vuoden 2015 raportin taustamuistio.

Portes, J. (2020). The lasting scars of the Covid-19 crisis: Chan-nels and impacts. VOX EU blogikirjoitus.

https://voxeu.org/article/lasting-scars-covid-19-crisis

Valtioneuvosto (2020). Julkisen talouden suunnitelma vuosille 2021–2024

VM (2020). Suomen julkisen talouden kestävyys. Talousnäkymät. Valtiovarainministeriön julkaisuja,

2020:59.

https://voxeu.org/article/lasting-scars-covid-19-crisis

Hei! Voit auttaa meitä kehittämään Lakitutkaa vastaamalla käyttäjäkyselyyn:
Mikä käyttäjäryhmä kuvaa sinua parhaiten?
Turun yliopiston logo
TURUN YLIOPISTO
Oikeustieteellinen tiedekunta
Tutkimuksen IT
TwitterBlog