lainvalmistelu läpivalaistuna

Hakutila:

Hallituksen esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi vuodelle 2021

Dokumentit

1.2.20201.3.1.4.1.5.1.6.1.7.1.8.1.9.1.10.1.11.1.12.2020
Hankkeen aloitusHallituksen esityksetAsiantuntijalausunnotValiokunta-asiakirjatEduskuntakeskustelutEduskunnan vastauksetLakipäätökset
864 asiakirjaa (joista 1 päivämäärätön)
Valiokunta: Liikenne- ja viestintävaliokunta

HE 146/2020 vp LiV 23.10.2020 kansliapäällikkö Harri Pursiainen, liikenne- ja viestintäministeriö Asiantuntijalausunto

PowerPoint-esitys

Talousarvioesitys 2021

Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala

Kansliapäällikkö Harri Pursiainen

Liikenne- ja viestintävaliokunta 16.10.2020

Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala yht. noin 3,5 mrd. euroa

Hallinto ja toimialan yht. menot 680 milj. euroa, josta alv-menot 483 milj. euroa

Liikenne- ja viestintäverkot 2 022 milj. euroa, josta perusväylänpito 1364 milj. euroa

väyläverkon kehittäminen 422 milj. euroa

Liikenteen ja viestinnän palvelut 783 milj. euroa, josta TV- ja radiorahasto 543 milj. euroa

Henkilöliikenteen ostot 108 milj. euroa

Määrärahat luvuittain vuoden 2021 talousarviossa

3

1 000 euroa TA 2020 TAE 2021

01. Hallinto ja toimialan yhteiset menot 635 761 680 301

10. Liikenne- ja viestintäverkot 2 097 967 2 021 872

20. Liikenteen ja viestinnän palvelut 771 463 783 387

3 505 191

2 459 031

1 026 529964 199

Hallinnonala yhteensä

Kehykseen kuuluvaa

Kehyksen ulkopuolella

2 540 992

3 485 560

Keskeiset nostot

• LVM:n pääluokan määrärahat suuruusluokaltaan samalla tasolla kuin vuonna 2020

• Liikenteen päästöjä pyritään vähentämään mm. osoittamalla lisärahoitusta raideyhteyksien sähköistämiseen ja julkisen henkilöliikenteen ilmastoperusteisiin toimenpiteisiin

• Käynnissä ennätysmäärä uusia väyläverkon kehittämishankkeita (elvytyshankkeet, MAL-hankkeet ja teolliset investoinnit)

• Nopeiden raideyhteyksien edistäminen jatkuu aiemmin myönnetyillä määrärahoilla

• Jatkossa valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma ohjaa osaltaan määrärahojen kohdentamista

4

Liikenne- ja viestintäverkot

• Liikenne- ja viestintäverkkojen määrärahoista valtaosa eli noin 1,4 miljardia euroa kohdennetaan ratojen, teiden ja vesiväylien perusväylänpitoon

• Perusväylänpidon määrärahaan sisältyy parlamentaarisen työryhmän esityksen mukainen 300 milj. euron pysyvä tasokorotus

• Tasokorotuksella pyritään hallitsemaan korjausvelkaa ja purkamaan sitä asteittain

• Uusina avustettavina joukkoliikennehankkeina aloitetaan Turun raitiotien suunnittelu ja Helsingin seudun lähijunaliikennettä palvelevien varikoiden suunnittelu

• Aiemmin alkaneina valtion avustamina joukkoliikennehankkeina jatkuvat Länsimetro, Raide-Jokeri, Tampereen raitiotie ja Vantaan raitiotie

• Vaarallisten tasoristeysten poistamista jatketaan 10 milj. euron määrärahalla

5

Korjausvelan kehittyminen

6

Arvio korjausvelan määrän (milj. euroa) kehittymisestä 2019-2022

Korjausvelka vuoden alussa (milj. euroa)

2019 2020 2021 2022

tiet 1452 1580 1544 1581

radat 1216 1237 1238 1228

vesiväylät 37 37 33 29

Yht. 2706 2854 2815 2838

Vuoden 2021 jälkeen

• tieverkon korjausvelka palaa vuoden 2020 alun tasolle.

• rataverkon kunto säilyy ennallaan tai jopa hieman paranee.

• vesiväylien osalta korjausvelka on varsin pieni ja vähenee hieman.

Väyläverkon kehittämishankkeet • Uusina väyläinvestointeina ehdotetaan aloitettavaksi kolme ratahanketta, kaksi

vesiväylähanketta ja yksi tiehanke

Uudet ratahankkeet:

• Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa-Turku kaksoisraiteen rakentaminen, valtuus 33,75 milj. euroa

• Oulu-Kemi -radan välityskyvyn parantaminen (kohtausraiteet), valtuus 15 milj. euroa

• Tampere-Jyväskylä -radan parantamisen 1. vaihe, valtuus 19 milj. euroa

Uudet vesiväylähankkeet:

• Saimaan kanavan sulkujen pidentäminen, valtuus 90 milj. euroa

• Kemin Ajoksen meriväylän syventäminen, valtuus 26,5 milj. euroa

Uusi tiehanke:

• Vt 4 Äänekoski-Viitasaari -tieosuuden kehittäminen, valtuus 21,2 milj. euroa

7

Vuonna 2021 käynnissä olevat väyläverkon kehittämishankkeet nyt ehdotettavat uudet hankkeet mukaan lukien

• 17 ratahanketta, joiden toteuttamisajan valtuudet yhteensä ovat 1,1 mrd. euroa

• 15 tiehanketta, joiden toteuttamisajan valtuudet yhteensä ovat 658 milj. euroa

• 3 vesiväylähanketta, joiden toteuttamisajan valtuudet yhteensä ovat 121,5 milj. euroa

• Yhteensä eri puolilla Suomea on vuonna 2021 käynnissä 35 väylähanketta, joiden toteuttamisajan valtuudet ovat noin 1,9 mrd. euroa

• Valtaosa edellä mainituista väylähankkeista valmistuu liikennekäyttöön vuosien 2021-2024 aikana

8

Liikenteen ja viestinnän palvelut

• Julkisen henkilöliikenteen palvelujen ostoon esitetään 108,2 milj. euroa, johon sisältyy 20 milj. euron pysyvä tasokorotus ilmastoperusteisiin toimenpiteisiin

• Meriliikenteessä käytettävien alusten kilpailukyvyn parantamiseen 89 milj. euroa

• Saariston yhteysaluspalveluihin osoitetaan 19,1 milj. euroa, johon sisältyy 1,25 milj. euroa yhteysalusliikenteen laiturien korjauksiin

• Yhteysalusmomentille esitetään myös 9,3 milj. euron valtuutta 5-vuotisiin saariston yhteysaluspalvelusopimuksiin (Yhdistetyn Nauvon pohjoisen ja Korppoon yhteysalusreitin hankinta)

• Tieliikenteen turvallisuustoimintaan esitetään 8,1 milj. euroa

• Laajakaistahankkeen jatkamiseen 5 milj. euroa

• Siirto valtion TV- ja radiorahastoon 543,3 milj. euroa Yleisradio Oy:n julkisen palvelun kustannusten kattamiseen

9

Liikenteen päästöt ja ilmastopolitiikka

• Liikenteen päästövähennystavoitteilla vastataan Suomen tavoitteeseen hiilineutraaliudesta

• Liikenteen päästöt vähintään puolitetaan vuoteen 2030 mennessä askeleena kohti hiiletöntä liikennettä

• 20 milj. euroa julkisen henkilöliikenteen päästöjen vähentämiseen

• 6 milj. euroa sähkökäyttöisten henkilöautojen hankintatukeen ja konversioihin kaasu- tai etanolikäyttöisiksi

10

Hei! Voit auttaa meitä kehittämään Lakitutkaa vastaamalla käyttäjäkyselyyn:
Mikä käyttäjäryhmä kuvaa sinua parhaiten?
Turun yliopiston logo
TURUN YLIOPISTO
Oikeustieteellinen tiedekunta
Tutkimuksen IT
TwitterBlog