HE 146/2020 vp LiV 23.10.2020 kansliapäällikkö Harri Pursiainen, liikenne- ja viestintäministeriö Asiantuntijalausunto
PowerPoint-esitys
Talousarvioesitys 2021
Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala
Kansliapäällikkö Harri Pursiainen
Liikenne- ja viestintävaliokunta 16.10.2020
Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala yht. noin 3,5 mrd. euroa
Hallinto ja toimialan yht. menot 680 milj. euroa, josta alv-menot 483 milj. euroa
Liikenne- ja viestintäverkot 2 022 milj. euroa, josta perusväylänpito 1364 milj. euroa
väyläverkon kehittäminen 422 milj. euroa
Liikenteen ja viestinnän palvelut 783 milj. euroa, josta TV- ja radiorahasto 543 milj. euroa
Henkilöliikenteen ostot 108 milj. euroa
Määrärahat luvuittain vuoden 2021 talousarviossa
3
1 000 euroa TA 2020 TAE 2021
01. Hallinto ja toimialan yhteiset menot 635 761 680 301
10. Liikenne- ja viestintäverkot 2 097 967 2 021 872
20. Liikenteen ja viestinnän palvelut 771 463 783 387
3 505 191
2 459 031
1 026 529964 199
Hallinnonala yhteensä
Kehykseen kuuluvaa
Kehyksen ulkopuolella
2 540 992
3 485 560
Keskeiset nostot
• LVM:n pääluokan määrärahat suuruusluokaltaan samalla tasolla kuin vuonna 2020
• Liikenteen päästöjä pyritään vähentämään mm. osoittamalla lisärahoitusta raideyhteyksien sähköistämiseen ja julkisen henkilöliikenteen ilmastoperusteisiin toimenpiteisiin
• Käynnissä ennätysmäärä uusia väyläverkon kehittämishankkeita (elvytyshankkeet, MAL-hankkeet ja teolliset investoinnit)
• Nopeiden raideyhteyksien edistäminen jatkuu aiemmin myönnetyillä määrärahoilla
• Jatkossa valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma ohjaa osaltaan määrärahojen kohdentamista
4
Liikenne- ja viestintäverkot
• Liikenne- ja viestintäverkkojen määrärahoista valtaosa eli noin 1,4 miljardia euroa kohdennetaan ratojen, teiden ja vesiväylien perusväylänpitoon
• Perusväylänpidon määrärahaan sisältyy parlamentaarisen työryhmän esityksen mukainen 300 milj. euron pysyvä tasokorotus
• Tasokorotuksella pyritään hallitsemaan korjausvelkaa ja purkamaan sitä asteittain
• Uusina avustettavina joukkoliikennehankkeina aloitetaan Turun raitiotien suunnittelu ja Helsingin seudun lähijunaliikennettä palvelevien varikoiden suunnittelu
• Aiemmin alkaneina valtion avustamina joukkoliikennehankkeina jatkuvat Länsimetro, Raide-Jokeri, Tampereen raitiotie ja Vantaan raitiotie
• Vaarallisten tasoristeysten poistamista jatketaan 10 milj. euron määrärahalla
5
Korjausvelan kehittyminen
6
Arvio korjausvelan määrän (milj. euroa) kehittymisestä 2019-2022
Korjausvelka vuoden alussa (milj. euroa)
2019 2020 2021 2022
tiet 1452 1580 1544 1581
radat 1216 1237 1238 1228
vesiväylät 37 37 33 29
Yht. 2706 2854 2815 2838
Vuoden 2021 jälkeen
• tieverkon korjausvelka palaa vuoden 2020 alun tasolle.
• rataverkon kunto säilyy ennallaan tai jopa hieman paranee.
• vesiväylien osalta korjausvelka on varsin pieni ja vähenee hieman.
Väyläverkon kehittämishankkeet • Uusina väyläinvestointeina ehdotetaan aloitettavaksi kolme ratahanketta, kaksi
vesiväylähanketta ja yksi tiehanke
Uudet ratahankkeet:
• Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa-Turku kaksoisraiteen rakentaminen, valtuus 33,75 milj. euroa
• Oulu-Kemi -radan välityskyvyn parantaminen (kohtausraiteet), valtuus 15 milj. euroa
• Tampere-Jyväskylä -radan parantamisen 1. vaihe, valtuus 19 milj. euroa
Uudet vesiväylähankkeet:
• Saimaan kanavan sulkujen pidentäminen, valtuus 90 milj. euroa
• Kemin Ajoksen meriväylän syventäminen, valtuus 26,5 milj. euroa
Uusi tiehanke:
• Vt 4 Äänekoski-Viitasaari -tieosuuden kehittäminen, valtuus 21,2 milj. euroa
7
Vuonna 2021 käynnissä olevat väyläverkon kehittämishankkeet nyt ehdotettavat uudet hankkeet mukaan lukien
• 17 ratahanketta, joiden toteuttamisajan valtuudet yhteensä ovat 1,1 mrd. euroa
• 15 tiehanketta, joiden toteuttamisajan valtuudet yhteensä ovat 658 milj. euroa
• 3 vesiväylähanketta, joiden toteuttamisajan valtuudet yhteensä ovat 121,5 milj. euroa
• Yhteensä eri puolilla Suomea on vuonna 2021 käynnissä 35 väylähanketta, joiden toteuttamisajan valtuudet ovat noin 1,9 mrd. euroa
• Valtaosa edellä mainituista väylähankkeista valmistuu liikennekäyttöön vuosien 2021-2024 aikana
8
Liikenteen ja viestinnän palvelut
• Julkisen henkilöliikenteen palvelujen ostoon esitetään 108,2 milj. euroa, johon sisältyy 20 milj. euron pysyvä tasokorotus ilmastoperusteisiin toimenpiteisiin
• Meriliikenteessä käytettävien alusten kilpailukyvyn parantamiseen 89 milj. euroa
• Saariston yhteysaluspalveluihin osoitetaan 19,1 milj. euroa, johon sisältyy 1,25 milj. euroa yhteysalusliikenteen laiturien korjauksiin
• Yhteysalusmomentille esitetään myös 9,3 milj. euron valtuutta 5-vuotisiin saariston yhteysaluspalvelusopimuksiin (Yhdistetyn Nauvon pohjoisen ja Korppoon yhteysalusreitin hankinta)
• Tieliikenteen turvallisuustoimintaan esitetään 8,1 milj. euroa
• Laajakaistahankkeen jatkamiseen 5 milj. euroa
• Siirto valtion TV- ja radiorahastoon 543,3 milj. euroa Yleisradio Oy:n julkisen palvelun kustannusten kattamiseen
9
Liikenteen päästöt ja ilmastopolitiikka
• Liikenteen päästövähennystavoitteilla vastataan Suomen tavoitteeseen hiilineutraaliudesta
• Liikenteen päästöt vähintään puolitetaan vuoteen 2030 mennessä askeleena kohti hiiletöntä liikennettä
• 20 milj. euroa julkisen henkilöliikenteen päästöjen vähentämiseen
• 6 milj. euroa sähkökäyttöisten henkilöautojen hankintatukeen ja konversioihin kaasu- tai etanolikäyttöisiksi
10